Zonneallergie; jeuk en een gevoelige huid

Nederlanders staan er bekend om: lekker naar buiten als het zonnetje schijnt. Zeker de afgelopen maand hebben we genoeg zonuren gehad. Goed voor de aanmaak van vitamine D natuurlijk, maar we stellen onszelf ook bloot aan meer UV-straling. Voor 10% tot 20% van de westerse bevolking volgt er een heftige reactie op de huid; ook wel zonneallergie genoemd. Dit gaat vaak gepaard met jeukende en/of pijnlijke huiduitslag met bultjes, blaasjes en/of vlekjes. Bij vrouwen komt het zelfs twee keer zoveel voor dan bij mannen. Waarom ontstaan deze klachten en wat kun je er tegen doen?

Huidklachten

Een allergische reactie, met een jeukende/gevoelige huid tot gevolg, kan meerdere oorzaken hebben. Denk bijvoorbeeld aan contact met planten (brandnetel of bereklauw), kruiden (peterselie) en fruit (citrusfruit). Daarnaast kan het een reactie zijn op medicijnen zoals antibiotica of ontstekingsremmers, maar ook andere stoffen kunnen een huiduitslag geven. Voor sommigen is dat een bepaalde parfum of zelfs zonnebrand. In combinatie met de zon kan dit zelfs verergeren.

Zonneallergie ontstaat voornamelijk door teveel blootstelling aan ultraviolette (UV)-straling van de zon of zonnebank. De klachten ontstaan meestal binnen een paar uur na blootstelling. Gelukkig nemen de klachten meestal vanzelf binnen een aantal dagen weer af. Lastig en vervelend is het natuurlijk wel. Genieten van de zon, dat wilt toch iedereen.

Wat doet UV-straling met je huid?

Zoals hierboven staat beschreven leidt de blootstelling aan UV-straling tot een allergische reactie van de huid. Vaak gebeurt dit in de lente wanneer je huid nog weinig in aanraking is geweest met de zon. De nieuwe blanke huid is nog onvoldoende gewend aan de UV-straling. De echte oorzaak van zonneallergie is nog onbekend maar onderzoek heeft wel het volgende aangetoond:

  • Cellen raken beschadigd door vooral UV-straling met langere golflengtes (UV-A). Deze straling dringt tot diep in de huid door;
  • De UV-straling zorgt voor de vorming van vrije zuurstofradicalen. Dit zorgt voor oxidatieve stress wat ook op zijn beurt bijdraagt aan de beschadiging van cellen;
  • Vaak blijkt bij mensen met zonneallergie de bescherming van de cellen verzwakt waardoor de vrije radialen niet goed genoeg aangepakt worden;
  • Naast de beschadigende effecten geeft UV-straling ook een verhoging van de hoeveelheid nuclear factor kappa bèta (NF-kB) in de huid. Deze stof stimuleert de ontstekingsreactie. Hierdoor ontstaat vaak roodheid en zwelling van de huid. Daarnaast maakt deze stof nog meer ontstekingsbevorderende stoffen aan. Het immuunsysteem wordt dus overmatig geactiveerd.

Hoe bescherm je de huid?

Om een zonneallergie te voorkomen ligt het voor de hand om jezelf te beschermen tegen UV-straling. Naast het goed bedekken van je lichaamsdelen lijkt zonnebrand een logische keuze. Helaas bevatten de meest gangbare zonnecosmetica veel ingrediënten die de huid niet ten goede komt. Ze kunnen de overgevoeligheid van je huid juist stimuleren en het immuunsysteem triggeren. Een zorgvuldige keuze van deze producten is dus nodig. Hier gaan we uitgebreider op in tijdens onze volgende blog!

Om toch van de zon te kunnen genieten is een optimale huidgezondheid nodig die je onder andere beschermt tegen oxidatieve stress die eerder beschreven is. Dit kan kan met behulp van bepaalde voedingsstoffen. De hoofdgroepen die een positieve werking hebben zijn antioxidanten en essentiële vetzuren. Welke zijn de belangrijkste en waar zitten ze in?

Antioxidanten:

Eet voldoende groente en fruit met een rode, gele of oranje kleur. Deze bevatten namelijk carotenoïden die uitstekende beschermers zijn van je celwand. Eet dus voldoende paprika, wortels, zoete aardappels, mango’s en mandarijnen. Daarnaast zit ze ook veel in (donkere) bladgroenten zoals spinazie en in koolsoorten. Het liefst biologisch natuurlijk!

Vitamine C blijft ook altijd een sterke antioxidant die je cellen optimaal beschermt tegen vrije radicalen. Naast fruit bevatten ook juist groenten met name vitamine C. Denk aan spruitjes, paprika en ook de koolsoorten zijn (weer) een belangrijke bron. Vergeet daarnaast niet om voldoende bessen te eten.

Omega 3:

Naast de antioxidanten zijn de essentiële vetzuren ook belangrijk voor een goede huid. Ze zorgen voor een stevige celwand en reguleren de ontstekingsreactie. Onze westerse voeding bevat (meer dan) voldoende omega 6-vetzuren (linolzuur uit plantaardige oliën en vetten, arachidonzuur uit vlees), terwijl de inname van omega 3-vetzuren (ALA uit lijnzaadolie en koolzaadolie, EPA en DHA uit vette vis, zeevoedsel of algen) juist onder de maat is. Zorg dus voor voldoende omega 3 uit je voeding.

Naast voeding is het verstandig om de blootstelling aan zon op te bouwen. Ga met een blanke huid na de winter maar kort in de zon. Daarnaast is de zon zowel in de ochtend als in de avond minder fel. Maak gebruik van deze zonuren om de huid te laten wennen.

Rode vlekken, bultjes en blaasjes: wat nu?

Erg vervelend natuurlijk als je huiduitslag hebt gekregen van de zon. De onderstaande tips zorgen ervoor dat de huid wat tot rust komt en verkoeling krijgt.

  • Logisch maar waar. Voorkom allereerst nog meer blootstelling aan UV-straling. Blijf uit de zon of draag UV-beschermende kleding;
  • Druk een (natte) koude kompres tegen de aangedane huid. Gebruik bijvoorbeeld een natte theedoek of washandje. Dit kan de jeuk verminderen;
  • Naast een kompres kan ook komkommer helpen als verkoeling. Leg schijfjes op de huid of pureer de komkommer en druk het in een natte theedoek tegen de huid;
  • Aloë Vera Cooling Gel: zorgt voor verkoeling, verzachting en herstel van de huid. Deze gel kan je direct op de huid aanbrengen;
  • Als laatste kun je ter verkoeling de huid insmeren met een mengsel van kokosmelk met een beetje yoghurt.

Heb je vragen over de bovenstaande tips en adviezen? Neem dan contact met ons op. Dit kan via onze contactpagina, per e-mail via info@mecebi.nl of bel ons op 0341 – 35 41 12.