Hopelijk ben je deze maand al goed op weg. Je hebt vaarwel gezegd tegen je laatste sigaret en Stoptober aangegrepen om definitief te stoppen.Misschien heb je al je grootste angst overwonnen; het aankomen tijdens het stoppen.
Voor vele rokers is dit namelijk de hoofdreden om niet te stoppen of om zelfs weer te gaan roken.
Goed om hier nog eens extra bij stil te staan. Hoe kun je stoppen met roken zonder aan te komen?

Een snellere stofwisseling

Als je meer gaat snoepen en vaker tussendoortjes nuttigt, is het niet zo vreemd dat je aankomt.
Vaak is dit het geval. De sigaret wordt vervangen door een kort genotsmomentje van eten.
Voor sommigen zal dit de hoofdoorzaak zijn voor een gewichtstoename, maar er is meer aan de hand.

Door een sigaret op te steken versnel je namelijk ook je stofwisseling. De nicotine zorgt ervoor dat je energieverbruik met een klein percentage toeneemt. Wanneer je stopt met roken, vertraagt je stofwisseling weer.
Op dat moment kom je sneller aan. Je zult iets anders moeten gaan doen om je stofwisseling te verhogen en gewichtstoename te voorkomen. Hierover later meer bij onze tips.

 

Minder eetlust

Een andere factor die een belangrijke rol kan spelen in het aankomen van extra kilo’s, is de verandering in eetlust.
Als je rookt heb je namelijk een verminderde eetlust. Vooral in de eerste uren na een sigaret is het makkelijker om voedsel te laten staan. Rook je meerdere sigaretten per dag, dan blijft dit effect optreden.

Dit effect valt weg wanneer je stopt. Je krijgt meer trek en je geur- en smaakorgaan gaan beter functioneren.
Je hebt meer zin in het eten en het smaakt ook nog eens beter. Niet gek dat je vaker en meestal ook meer gaat eten.
Daarbij geeft het je ook nog eens een gelukkig gevoel. Precies wat je miste door geen sigaretten meer te roken.

 

Rokers eten vaak ongezonder

Het bovenstaande verhaal is niet in je voordeel als je stopt met roken en niet wilt aankomen.
Je stofwisseling vertraagt en je eetlust neemt toe. Wanneer je dit combineert met een ongezond eetpatroon – wat vaak geldt voor rokers – heb je een vergrote kans op gewichtstoename.

Op het gebied van leefstijl zal de knop ook om moeten. De toegenomen eetlust zal op een gezonde manier gestreeld moeten worden met eten dat weinig koolhydraten bevat. Voorkom daarom het eten van snelle koolhydraten zoals suiker waarvan je steeds meer van wilt eten. Je versterkt de trek waardoor je in een vicieuze cirkel belandt.
Eet meer groente en fruit en combineer dat met bijvoorbeeld zaden en ongezouten noten.

 

5 tips om gewichtstoename te voorkomen tijdens het stoppen

 

  • Ga meer bewegen
    Zoals gezegd vertraagt je stofwisseling wanneer je stopt met roken. Beweging is ideaal om je stofwisseling te versnellen. Daarnaast maak je belangrijke hormonen aan die je goed doen voelen zoals endorfine, serotonine en dopamine.
    Stevig wandelen is hier bijvoorbeeld uiterst geschikt voor!
  • Geen zoetwaren in huis
    Je eetlust neemt toe en je geur-en smaakorgaan gaan beter functioneren. Zorg er dus voor dat je niet naar de zoetwaren kan grijpen als je het even zwaar hebt.
  • Zorg voor gezonde snacks
    Deze tip volgt de vorige goed op. In plaats van ongezonde snacks, ga je nu voor gezonde snacks.
    Lekkere snoeptomaatjes, wortel, komkommer (het liefst biologisch) of een paar ongezouten noten zoals cashewnoten of walnoten.
  • Zorg voor afleiding
    Op de momenten dat je het lastig hebt is het belangrijk dat je jezelf kunt afleiden. Luister naar muziek, dans, doe even kort een spelletje, ga naar buiten of bel even een vriend of vriendin. Verzet je gedachten om niet te denken aan een sigaret of ongezond eten.
  • Drink veel water
    Door meer water te drinken heb je ook minder eetlust. Veel (gezuiverd) water drinken helpt je al bij het ontgiften van de tabak en nicotine, maar voorkomt ook dat je meer gaat eten. Probeer zo’n 2 liter water per dag te drinken.

 

Met deze tips hopen we dat de angst voor het aankomen tijdens het stoppen met roken verminderd is.
Het is fantastisch dat je deze stap gezet hebt. Maak er een dubbelslag van en combineer het met de bovenstaande tips.
Je zult je nog beter gaan voelen en makkelijker door de moeilijke momenten heen slaan. Blijf volhouden!

 

Heb je hier toch meer hulp bij nodig? Bij MeCeBi staan we voor je klaar. Neem contact met ons op via onze contactpagina, per e-mail via info@mecebi.nl of bel ons op 0341 – 35 41 12